Waarom je spullen koopt die je niet wilt
blog

Ik heb het dan over het ‘bromvliegeffect’: als iets schijnbaar kleins ons gedrag toch sterk beinvloed. Ik las het boek van gedragswetenschapper Eva van de Broek over het bromvliegeffect. Maar wat is dat nu precies?

Het bromvliegeffect

Je had ze niet nodig. Je was in de stad om iets anders te halen, maar die laarzen met zo een mooie korting trokken je aandacht. Mooi meegenomen en je had deze laarzen toch wel ergens verdiend. En met deze korting kun je ook nog steeds kopen waarvoor je eigenlijk naar de stad kwam. We zijn aan het verantwoorden waarom we toch iets mogen kopen. En zo een van voor prijs is het voorbeeld van het bromvliegeffect waar bedrijven dus echt op inspelen.

Gemiddeld besteden we 200 euro per maand aan aankopen waar we spijt van krijgen. 200 euro! Dat is echt een enorm bedrag. Hoe komt het toch dat we ons elke keer laten verleiden?

Het wemelt van de trucs

Zowel online als in de winkels zijn er continu prikkels om je iets te doen laten kopen. Ik weet het als geen ander. Ik ben jarenlang marketeer geweest in verschillende branches. Kijk maar eens naar de inrichting van een Action winkel. Het oogt goedkoop en er is weinig sjeu aan de winkel zelf, dat geeft je al snel het gevoel dat het hier wel heel goedkoop moet zijn, waardoor je weer gaat kopen. Of zoals bij Kruidvat waar de gangpaden ontzettend smal zijn, dat suggereert dat iets bijna op is zodat je meer gaat kopen. Dit beïnvloed ons allemaal.

Let er maar eens op als je zelf in een winkel bent, wat voor een effecten heeft dit op jou?

Een van de dingen die ik binnen mijn 1-op-1 stijlprogramma doe is kijken naar wie jij bent en daar bewuste keuzes in maken. Geen miskopen meer doen, geen impulsaankopen meer doen, maar echt gericht wat bij jou past en wie jij bent. Kijk voor meer informatie op deze pagina over mijn stijlprogramma.