Shocking: de kledingindustrie in cijfers
blog

1. Wereldwijd worden 80.000.000.000 kledingstukken geproduceerd.

Dat zijn 4x zoveel kledingstukken als in 2000. En al deze kledingstukken kunnen wij niet eens allemaal dragen. Dus er is een hoop waste aan kleding. En wat gebeurd daarmee? Meestal belanden deze op de brandstapel. Zonde van de materialen waar de kledingstukken van gemaakt. Waarom er zoveel geproduceerd wordt? We leven in een ontzettend goede welvaart, dus kleding is heel makkelijk te bestellen en de kleding wordt steeds goedkoper. Goedkoper is ook meestal slechtere kwaliteit waardoor kledingstukken minder lang meegaan.

2. Grote kledingbedrijven besteden 25 keer meer aan marketing dan aan de lonen van de arbeiders.

Dit vond ik best wel shocking. Ik begrijp alles van marketing, ik kom uit deze wereld. En ik snap dat omzet voor een bedrijf heel belangrijk is en je door middel van marketing het verschil kan maken. Maar zijn de lonen van de arbeiders niet nog veel belangrijker? Ik denk dat je dan nog een beter marketing verhaal hebt, als je goed voor alle mensen in het proces van het maken van kleding zorgt. Storytelling it is!

3. Uit onderzoek blijkt dat we 145.000 euro aan kleding besteden in ons volledig leven.

Terwijl daarvan 60% vaak niet weet wat ze aan moeten. Zoveel kleding om uit te kiezen, maar nog geen keuze kunnen maken. Ik snap het wel, maar als ik dit in cijfers zie is het bizar. We hebben veel te veel keuze en we hebben de mogelijkheid om het allemaal te doen. Dat helpt absoluut niet.

4. Het salaris van een topman in een fast fashion ketens is er een met 10 nullen en die van een arbeider in Bangladesh slecht 61 dollar

Dit kun je natuurlijk niet helemaal met elkaar vergelijken, want ook ik besef dat de wereld er in Bangladesh anders uit ziet dan hier in Nederland bijvoorbeeld. Maar dat een fast fashion keten dan zoveel winst kan draaien en een arbeider die de kleding maakt er niet van kan rondkomen. Dat schuurt voor mij toch wel.

5. We dragen een kledingstuk gemiddeld 7x

En dat is waar ik me met name voor inzet. We zijn kledingstukken gaan zien als wegwerpartikel. Terwijl kleding zo mooi is als je er goed naar kijkt en de kleding die je in je kast hebt hangen waardeert. Hoe zou het voelen als je kledingstukken in je kast hebt hangen met een verhaal. Je maakt bewuster keuzes en kiest items die perfect bij je passen. Dat is toch veel fijner dan een propvolle kast waarvan je niet eens meer weet wanneer je het hebt gekocht en waarom precies.

6. Voor het maken van 1 katoenen t-shirt is 2700 liter water nodig

Dat besef je je niet wanneer je een t-shirt koopt. 2700 liter water, dat is echt een hele hoop. Zeker als we even terugpakken naar 80.000.000.000 kledingstukken die gemaakt worden wereldwijd.

7. De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 10% van de Co2 uitstoot wereldwijd

Veel kleding wordt vervoerd uit landen die goedkoop kunnen produceren en naar Nederland verscheept. Dit heeft heel veel impact. Daarnaast heb je ook nog te maken met makkelijk online bestellen en het makkelijk retour sturen van pakketten wereldwijd. En dan heb ik het nog niet eens over de Co2 uitstoot die tot stand komt bij het produceren van kleding, met name het verven en bleken van kledingstukken. En ook de hoeveelheid kleding die verbrandt wordt, ook hier is een hoop Co2 uitstoot.

8. Door het wassen van kleding komen 500.000 ton aan microvezels vrij

Dat staat ongeveer gelijk al 50 miljard plastic flesjes. Deze deeltjes komen allemaal in onze oceaan en is echt een plastic soep aan het worden. Deze deeltjes komen dus ook binnen bij alle dieren die leven in de oceanen.

Wanneer ik dit altijd weer in cijfers zie, ben ik er van overtuigd dat het anders moet. Niet meer heel veel kleding, maar kleding die bij je past. Dat is een proces waar ik alles van weet. Ik kwam zelf van een propvolle kast en maak nu echt veel bewuster keuzes. Het past nu beter bij mij kledingstijl en ik ben echt happy van de stukken die in mijn kast hangen. Ik heb hier al meer vrouwen mee geholpen. Ik geef als sustainable stylist advies. Zowel 1-op-1 als in een online 8-daagse.