Iconic Wardrobe werkt samen met Sustainable Fashion Giftcard
blog

Wat is de Sustainable Fashion Giftcard?

De Sustainable Fashion Gift Card is 20 april 2020 gelanceerd en is de eerste fashion giftcard ter wereld gericht op duurzaamheid die je online en offline bij merken, winkels, belevenissen, fashion rental en vintage winkels kan verzilveren. Met de Sustainable Fashion Giftcard ontdek je een wereld vol prachtige mode die goed is.

Waarom is er een Sustainable Fashion Giftcard?

Ruim de helft van de mensen vindt het belangrijk dat hun kleding duurzaam is, maar slechts 14% probeert daadwerkelijk duurzame kleding te dragen. Deze kloof willen we overbruggen. Daarom maken we met de Sustainable Fashion Gift Card het gemakkelijk om een mooi en goed fashion cadeau te geven. Met de giftcard ondersteun je de fashion revolutie die nodig is om de mode-industrie te verduurzamen, en tegelijkertijd investeer je in fashion pioniers die zich elke dag inzetten voor een betere mode-industrie.

Het is een behoorlijke zoektocht om duurzame mode te vinden. Dat weet ik als geen anders, want ik begon ook twee jaar geleden mijn zoektocht en kwam er achter dat het nog niet zo makkelijk is. En wat is precies de definitie van duurzame mode? Wat is nu echt goed en wat niet? Via de Sustainable Fashion Giftcard kom je in ieder geval in contact met bedrijven die echt bezig zijn met duurzame mode en je hoeft hier dus ook niet aan te twijfelen.

Wanneer je jouw giftcard wil verzilveren, ontdek je welke duurzame kledingkeuzes je allemaal hebt. Van mooie duurzame merken van talentvolle jonge ontwerpers, tot kleding bibliotheken, style coaches, en meer. En nee, duurzame mode is niet altijd duur. Al voor 15 euro kan je een mooi cadeau geven dat goed zit.

De Sustainable Fashion Gift Card bewijst dat duurzame mode voor een breed publiek toegankelijk kan zijn.

Hoe werkt het?

Wanneer je afrekent bij mij krijg je de mogelijkheid om bij de checkout jouw unieke giftcard-nummer toe te voegen. Je betaalt dan direct met de Sustainable Fashion Giftcard

Waar doe ik hier aan mee?

Ik weet zelf dat ik regelmatig veel fashionbonnen kreeg tijdens verjaardagen en feestdagen. Ik vind de Sustainable Fashion Giftcard echt een mooie aanvulling hierop, omdat op deze manier duurzame mode toegankelijk wordt voor iedereen en je helpt bij het makkelijker keuzes maken voor duurzame mode. Je hoeft niet helemaal zelf de zoektocht te doen, maar via de Sustainable Fashion Giftcard kom je sowieso terecht bij prachtige merken, fashion rentals en stylisten die duurzaamheid heel hoog in het vaandel hebben staan. https://sustainablefashiongiftcard.nl/

Ik sprak overigens ook nog even met Nanette, de oprichtster van Sustainable Fashion Giftcard. Lees hieronder meer over en waarom ze hier mee is gestart.

Wie is Nanette?

Nanette Hogervorst, 36 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik ben de oprichter van de Sustainable Fashion Gift Card. Deze cadeaukaart kan worden ingewisseld bij 60+ duurzame modemerken, (web)winkels, kledingbibliotheken en experiences zoals het Fashion for Good modemuseum. Voordat ik mijn eigen bedrijf startte, heb ik bijna 8 jaar gewerkt op het gebied van communicatie en duurzaamheid binnen de financiële sector.

Naast mijn liefde voor design en mode, ben ik altijd maatschappelijk betrokken geweest en werkte ik vrijwillig en als stagiaire voor organisaties als Amnesty International. Sinds 2017 ben ik serieus begonnen mijn carrière te verleggen naar het bijdragen aan een duurzame mode-industrie. Ik blogde en interviewde experts, en dit leidde uiteindelijk tot de Sustainable Fashion GiftCard, die dit jaar in april werd gelanceerd: Sustainable FashionGiftCard.

Hoe ben je op het idee van de Sustainable Fashion Giftcard gekomen?

Terwijl ik schreef over duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap in de mode-industrie, met mijn eigen online magazine Our World, kwam dit idee voor een giftcard voor duurzame mode een paar keer voorbij. Ik hou van schrijven en communicatie, maar ik was ook op zoek naar een manier om op een veel concretere en positievere manier bij te dragen aan de duurzame mode-industrie.

Dus, dacht ik, er zit wel iets goeds in dit idee van een duurzame mode cadeaukaart. Het begon eigenlijk als een idee voor een cadeaukaart voor stijlcoaches en apart een cadeaukaart alleen voor kleding en accessoires. Maar al snel realiseerde ik me dat ik die twee beter kon combineren. Producten combineren met ‘ervaringen’ is voor mij ook een must. Ik wilde iets dat de manier waarop we naar onze garderobe kijken echt ontregelt, dat verder gaat dan het kopen van duurzaam geproduceerde kleding. Het gaat om een verandering van mindset, die kan resulteren in het kopen van duurzaam geproduceerde kleding, lid worden van een kledingbibliotheek, of iets anders.

Wat zijn je doelen met de cadeaubon?

We willen simpelweg bijdragen aan een betere wereld doordat mensen elkaar een goed cadeautje geven. Immers, als we een cadeau voor iemand kopen, waarom dan niet een goed cadeau? Deze ogenschijnlijke eenvoudige acties, is ook een teken dat je om de ander en de wereld geeft.   En daarom maken we het mensen gemakkelijk om een goed modegeschenk te geven via de SFGC.

Ten tweede willen we de markt van cadeaukaarten opschudden. Succesvolle cadeaukaarten draaien vooral om sales, sales en nog eens sales. We willen ook graag onze verkoopdoelstellingen halen, maar we zijn ook echt geïnteresseerd in de SFGC-gever, -ontvanger en onze aangesloten partners. In tegenstelling tot veel andere cadeaukaarten, bouwen wij ons business model niet op basis van het feit dat veel mensen hun cadeaukaarten niet inwisselen. We willen bijdragen aan het versnellen van de duurzame mode-industrie, dus we willen dat mensen hun cadeaubonnen inwisselen! Daarom engageren we mensen via storytelling op onze website en social media platform, organiseren we (online) shopping tours om aangesloten mode pioniers en SFGC inkopers, ontvangers en mensen die geïnteresseerd zijn in duurzame mode bij elkaar te brengen, en werken we aan een b2b strategie die je medewerkers echt inspireert en niet alleen geld geeft in de vorm van een cadeaubon.

Ten derde, als de SFGC een succes wordt, kunnen we makkelijk opschalen. De fashioncheque heeft alleen al in Nederland een omzet van meer dan 30 miljoen. Denk eens aan het scenario dat al dat geld direct in de duurzame mode-industrie zou vloeien.

Het is een cliché, maar we hebben echt een systeemverandering nodig. We moeten niet alleen beter, milieu-, mens- en diervriendelijker produceren, maar ook minder en efficiënter.

Wat is je visie of missie?

Ik wil mensen een wereld vol goede mode laten ontdekken. Een wereld die niet beperkend is maar creatief, die je meerdere opties biedt om kleding bewust te consumeren op een manier die bij je persoonlijkheid en waarden past.  Ik wil inspireren middels positiviteit. Natuurlijk geloof ik dat er een einde moet komen aan eindeloze (vaak nutteloze) consumptie en bezit – als we de ergste klimaatveranderingsscenario’s willen voorkomen en niet langer mensen willen uitbuiten die in de vaak complexe en ondoorzichtige toeleveringsketens werken. Ik wil mensen echter niet vertellen wat ze moeten doen door ze deze worst case scenario’s voor te leggen. Ik wil niet dat mensen hun gedrag veranderen op basis van een soort angst. 

Met de SFGC hop ik een positieve prikkel te kunnen, waardoor mensen eindelijk die bewuste aankoopbeslissing nemen, gewoon doordat ze van vrienden, familie of collega’s een mooi cadeau krijgen. En ik hoop dat, als ze een aankoop doen met de SFGC, ik ze geïnspireerd heb om het opnieuw te doen – en opnieuw. En dus niet alleen omdat ze bang zijn voor klimaatverandering, maar ook omdat ze begrijpen en zien dat kleding anders en bewuster kan worden geconsumeerd – op een manier die beter bij hun persoonlijkheid en waarden past.

Wat zijn volgens jou de grootste problemen in de mode-industrie?

Het is een cliché, maar we hebben echt een systeemverandering nodig. We moeten niet alleen beter, milieu-, mens- en diervriendelijker produceren, maar ook minder en efficiënter. Ik geloof wel dat het beter is om een jurk te maken die gemaakt is van biologisch katoen, maar als we in enorme hoeveelheden blijven produceren en deze jurken komen niet eens in iemands kast terecht, maar worden gedumpt op stortplaatsen, denk ik dat we ons doel voorbij schieten. Zoals wel een wordt gezegd: We cannot simply ‘buy our way out of fast fashion. Dit betekent dat de industrie moet veranderen, van ontwerp tot productie, tot het gebruik van gegevens en reservelogistiek, maar ook een mentaliteitsverandering van mensen en de manier waarop we allemaal kleding consumeren. Het is een grote opgave, maar de industrie boekt momenteel vooruitgang.

Welke veranderingen in de mode-industrie heb je de afgelopen jaren gezien?

Toen ik in 2017 voor het eerst op de Nederlandse vakbeurs De Modefabriek was, reageerden mensen op duurzame mode als: Uhm. Huh? Ok, nou, ik heb er wel eens van gehoord, ja – denk ik. En ze zouden afdwalen naar een klant waar ze gewoon een doel mee konden sluiten haha. Toen ik in januari 2020 op de Modefabriek was, reageerden mensen als: Duurzaamheid? Ja, we zijn ons ervan bewust… maar we zijn er gewoon nog niet aan toegekomen en we weten niet echt hoe we moeten beginnen… Maar we weten dat het iets is waar we aandacht aan moeten gaan besteden… En een paar maanden voor corona vielen bedrijven als Zara, Zalando, H&M… over elkaar heen in de pers met onthulling van nieuw gestelde duurzaamheidsdoelen en ambities. En er is zeker vooruitgang geboekt, vooral op het gebied van innovatie – denk aan materialen en re-commerce. Maar op de een of andere manier… is de menselijke kant van duurzaamheid, hoe grote bedrijven hun werknemers behandelen, vaak onderbelicht gebleven. Corona toonde echter eens te meer de grote problemen aan met betrekking tot de behandeling van werknemers in de toeleveringsketen van de mode.

Hoe verwacht je dat de mode-industrie de komende jaren zal veranderen?

Ik denk dat de mode-industrie elk jaar duurzamer zal worden. Maar gaan we niet veel te langzaam? Dat gezegd hebbende, is mode ook gewoon onderdeel van een heel economisch systeem dat gebouwd is op eindeloze groei, en daarmee samenhangend de uitputting van grondstoffen en uitbuiting van mensen. Ik hoop dat we de zogenaamde ‘circulaire ideeën’ niet in een lineaire context en met een lineaire mentaliteit gaan implementeren, want dat zou de zaken volgens mij alleen maar erger maken.

Als ik een beetje in de toekomst kijk, hoop ik – misschien – naïef dat sommige van de grotere spelers in de sector erin geslaagd zijn om hun bedrijf zo te herstructureren dat ze kleiner worden en op den duur echt een duurzaam modebedrijf kunnen zijn. En dat sommige van de kleinere modepioniers die momenteel op de markt zijn en duurzaamheid echt in hun DNA hebben verankerd, zullen uitgroeien tot bekende en geliefde bedrijven.