Hoe herken je greenwashing?
blog

Je term heb je misschien al eens gehoord; greenwashing. Duurzame mode het is nogal een onderwerp waar veel over gesproken wordt en waar ook echt verandering nodig is, als we de wereld in de toekomst mooier willen laten zijn. Zoals de mode-industrie er uit ziet, is het een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Gelukkig ontstaan er inmiddels heel veel duurzame merken, die mode opnieuw onder de loep nemen en op een andere manier produceren, creëren en consumeren. Maar inmiddels wordt er zoveel over gecommuniceerd dat je als consument door de bomen het bos niet meer ziet en dat komt met name door merken die bezig zijn met greenwashing.

Wat is nu precies greenwashing?

Greenwashing wordt gebruikt als merken zich groener voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Duurzaamheid is hot topic en daar spelen merken op in, want consumenten zijn een stuk slimmer geworden en op zoek naar merken die bezig zijn met duurzaamheid. Dus wordt eigenlijk misbruik gemaakt van de term duurzaamheid. Als voorbeeld gebruik hier altijd de fast fashion ketens voor. Zij maken inderdaad duurzame collecties, maar als je kijkt is dit maar een heel kleine bijdrage vergeleken met wat zij nog meer produceren. Een collectie die bestaat uit duurzame materialen met een grote marketingcampagne, is in mijn ogen greenwashing. Om volledig duurzaam te zijn, zijn nogal wat stappen nodig. Er zijn ook merken die juist niks over hun productieproces willen vertellen, omdat ook hierin weer duurzaamheid altijd een belangrijk factor is. En of je nu wel echt duurzaam bent of niet en zijn altijd critici die hier een mening over hebben. Want wat is nu precies duurzame mode? En wat is wel en wat is niet duurzaam. Daar kan ik het nog heel lang over hebben. Op dit moment is het belangrijk om de juiste merken te kunnen kiezen en niet de merken die doen aan greenwashing.

Een aantal dingen hebben ontzettend geholpen in mijn zoektocht.

  1. Zoek merken op via bijvoorbeeld Fairify of Good on You. Zij nemen heel veel merken onder de loep om te kijken hoe zij scoren op duurzaamheid.
  2. Verdiep je meer in het merk en hoe zij via hun website communiceren over duurzaamheid
  3. Wanneer merken vaag zijn over duurzaamheid; dan weet je dit is een slecht teken
  4. Onderzoek wat het merk naast de duurzame campagne nog meer doet aan duurzaamheid
  5. Vraag hulp aan een sustainable stylist die je hier in mee kan nemen en je hier meer over kan vertellen. Neem een kijkje op mijn stijlpagina als jij klaar bent voor een duurzame garderobe.

Hier begon mijn zoektocht bij het echte van het neppe onderscheiden en ik kwam er achter dat er weinig bekend is bij merken over duurzaamheid. De verhalen achter merken, designers en kledingstukken moeten verteld worden. Zodat je veel bewuster keuzes kunt maken. Ik probeer zoveel mogelijk verhalen te vertellen en ik hoop dat veel merken ook meer de stappen gaan delen die zij hebben richting duurzaamheid. Dat dit niet van de een op andere dag gedaan is, begrijp ik maar al te goed. Maar laten we er wel transparant over zijn. Zo neem je de consument echt mee in je verhaal en gaan we weer van merken houden.

Wil je kennis maken met duurzame kledingmerken, dan is het huren van kleding een hele goede optie voor je. Je kunt dan kijken wat bij je past en goed zit voordat je daadwerkelijk bepaalde kledingstukken aanschaft. Via Iconic Wardrobe kun je kleding huren van duurzame en luxe merken. In mijn ogen is delen het nieuwe hebben.