Hoe de wereld verandert
blog

2022 is een bizar jaar geweest en we zitten er nog middenin. De wereld is aan het veranderen. Een pandemie, oorlog in Oekraïne, een record inflatie. Daarnaast hebben we ook te maken met het klimaat. Als we zo doorgaan dan ziet de wereld er over een tijd echt anders uit. Zeker voor de nieuwe generatie is het niet te voorspellen hoe de toekomst er uitkomt te zien. Wat komt er op hun bordje terecht? De nieuwe generatie is echt al bezig met het klimaat. Recyclen wordt steeds groter, er wordt op een andere manier gereisd, we kijken naar alternatieven om mode te consumeren en zijn bereid op een andere manier te gaan wonen en te consumeren.

Ik had het onlangs met mijn eigen zoon. Ik wilde iets wegdoen en toen zei hij zelf: ‘we kunnen dit toch hergebruiken’. Zo jong al zijn ze bezig met andere dingen dan toen ik die leeftijd had. Ik vond het mooi om te zien, maar merkte ook dat ook mijn mindset niet altijd zo is ingesteld om altijd te kijken naar het duurzame aspect. Voor de toekomst gaan we een aantal ontwikkelingen zien op het gebied van duurzaamheid. Ik ben heel erg benieuwd waar we alleen al staan over 5 jaar. Zijn er dan al dingen veranderd? Of is het een illusie dat we het kunnen oplossen?

We gaan onze voetafdruk verkleinen

Een van de ontwikkelingen die we zien bij de Technische Universiteit is het maken van een voertuig die meer Co2 opvangt dan uitstoot. Studenten aan de universiteit zijn nu aan het kijken hoe ze dit kunnen doorontwikkelen naar bijvoorbeeld auto’s, vliegtuigen en bussen.

Ook op het gebied van mode zijn de studenten aan het verder ontwikkelen waarmee we ook met onze kleding Co2 kunnen opvangen.

Thuiswerken blijft en wordt belangerijker

Het is al de norm bij veel start-ups, maar ook dit jaar gaat het alleen maar groter worden. Thuiswerken. Uit onderzoek blijkt ook dat de combinatie van thuiswerken en op kantoor de productiviteit verhoogt met 30%. Het gaat een must worden voor veel werknemers, zodat ze ook met thuiswerken minder hoeven te reizen.

We gaan rondlopen in druiven en zeewier

60 procent van onze kleding bestaat uit plastic. Daarvan komt ieder jaar zo’n half miljoen ton plastic microvezels in zee terecht, een behoorlijke druk voor de natuur. Het bewustzijn over de vervuilende kant van fashion groeit. Ontwerpers en kledingfabrikanten wenden zich daarom tot plantaardige materialen zoals algenananasschillen en schimmels. Maar ook druivenappelschillen of papier.

Kunstmatige intelligentie gaat onze bodem weer gezond maken

De planeet warmt op en de dreiging van klimaatverandering wordt steeds groter. Om die trend te keren gaan we niet alleen meer met elkaar en de natuur samenwerken, maar ook met kunstmatige intelligentie (AI). AI wordt steeds belangrijker bij het aanpakken van klimaatproblemen. Door AI wordt het eenvoudiger om milieuaantasting en -herstel op wereldwijde schaal te monitoren. Het creëert meer zichtbaarheid en transparantie over gemaakte klimaat- en milieuafspraken, waardoor de verantwoording voor alle partijen toeneemt.