Het kijken waard: Full Circle
blog

Wat gebeurt er als we in een maatschappij leven waarin we net meer worden uitgenodigd om creatief te zijn, maar worden we verleid om te blijven produceren en consumeren? Het is de vraag waar de duurzame mode documentaire Full Circle mee begint. Chanel Mumster neemt je daarin mee in de vicieuze cirkel waar we inzitten als we het hebben over overproductie en overconsumptie. Maar ook hoe we dat kunnen doorbreken.

De huidige consumptiemaatschappij is niet normaal

De gemiddelde Nederlander koopt jaarlijks 46 kledingstukken en doet er weer 40 weg. Van deze kledingstukken wordt het gemiddeld 5x gedragen en beland het daarna op de grote textielstapel. Tegelijkertijd wordt er ook steeds meer bekend over de milieu-impact van al deze kleding. Full Circle duikt hier nog dieper op in en wat oplossingen zouden kunnen zijn.

De documentaire begint bij het sorteercentrum Sympany in Utrecht. Wekelijks verwerken zij 500.000 kilo textielafval, met de hand! Er komen verschillende experts aan het woord om te laten zien hoe zij omgaan met deze veelheid aan textiel. Een van de experts die ik heel inspirerend vond was Annalie van Doorn. Zij maakt samen met Sympany van alle afgedankte kleding nieuwe kledingstukken. Het uitzoeken van deze kledingstukken is een vreselijk intensieve klus. Niet alle kleding is namelijk makkelijk te recyclen, daar moet je echt oog voor hebben om te zien wat wel en niet gerecycled kan worden.

Beeld via Oneworld

Ik werd eerder al heel erg getriggerd door zo een enorme textielafvalberg. Dat was namelijk in de serie Genaaid waarin in Bangladesh alle kledingstukken terugkomen. Die bergen zijn niet normaal en zeker als je kijkt hoeveel goede kledingstukken er tussen zitten.

Ik begin mij steeds meer te beseffen dat veel hebben niet meer de norm moet zijn. We zijn daarmee opgegroeid en we weten ook niet beter, maar ik kan je verzekeren dat de documentaire Full Circle de moeite waard is om te kijken. En niet om jou te overtuigen dat jij het vanaf nu anders moet doen, maar wel om je te laten zien wat ons consumptiegedrag op dit moment met het milieu doet. En wat wij hieruit kunnen halen om mee te geven aan de generatie onder ons. In mijn geval zijn dat mijn eigen kinderen. Ik stel mezelf regelmatig die vraag hoe de wereld er voor hun uitziet als ze later ‘groot’ zijn.

Bekijk de documentaire hier.