9 vragen aan… Rachel van Rethink Rebel
blog

ik sprak onlangs met Rachel, oprichtster van Rethink Rebels. Een consultancybedrijf die modebedrijven helpt om impact te maken. Op het gebied van producten, communicatie maar ook de supply chain. Door het geven van trainingen en het tot stand brengen van samenwerkingen tussen merken en mensen willen zij die verandering teweegbrengen. En vooral het samen doen, want een duurzamere mode-industrie is echt een team effort.

Wat is jouw missie?

Ik wil vooral de mode-industrie verduurzamen en veranderen naar een impact volle industrie. Het is namelijk een hele mooie wereld aan de buitenkant, maar dit moet het ook zijn aan de binnenkant. Ik vind het belangrijk om volledige teams te begeleiden. Zowel inkoop als de supply chain moet bezig zijn met de verduurzaming, want alleen dan kun je verschil gaan maken. Ook het veranderen van bedrijfsprocessen is daar belangrijk in. Naast economisch gewin moet er ook een positieve impact willen maken op de hele community. Voorbeeld daarvan is Anita Dongre. Craftmanship staat daar echt centraal.

Inmiddels werk je al ruim 20 jaar in de mode-industrie. Wat is jouw ervaring hierin?

Je ziet  dat we een versnelling maken richting het meer impact maken en dat we meer verantwoordelijkheid nemen. Inmiddels is er ook behoorlijk wat wet- en regelgeving waar bedrijven aan moeten voldoen. Ik zie ook dat bedrijven overstappen naar andere stoffen bijvoorbeeld en je ziet dat productieprocessen worden aangepast.

Als je het mij vraagt is dit het momentum. Er zijn hier al veel mensen al heel lang mee bezig en je merkt dat nu het besef steeds meer naar voren komt. We moeten allemaal betere keuzes maken om de negatieve footprint te verlagen en beter om te gaan met de mensen om ons heen en de aarde.

Welke kansen zie jij?

Ik zie heel veel kansen op het gebied van innovatie. Zowel op het gebied van producttechnologie als materialen. Neem bijvoorbeeld het digital product passport waarin je kan zien waar een product vandaan komt en welke reis het product heeft afgelegd. Data management wordt steeds belangrijker. We moeten echt radicaal transparantie gaan geven. Dan kun je ook inzoomen op de risico’s en komt er goed naar voren dat het ook in jouw productieproces zit.  Als we transparant zijn kunnen we met elkaar overleggen wat we anders kunnen doen om een betere keuze te maken.  En hoe we onze invloed kunnen vergroten. Wanneer we transparant zijn gaan we ook zien dat er veel overeenkomsten zijn waardoor je kunt gaan samenwerken en het samen op kunt lossen. Als je maar 1% omzet bent voor een bepaalde fabriek, dan wordt er niet naar je geluisterd. Maar als je nu de krachten bundelt heb je een veel betere onderhandelingspositie.  Ik zie ook dat veel leveranciers veel verder zijn, dus daar zit ook een interessante samenwerking.

Hoe is het ooit bij jou begonnen?

Mijn liefde voor mode heb ik al van jongs af aan. Heel veel mensen zullen dat wel herkennen. Ik wilde er ook mijn beroep van maken. In het derde jaar van de studie kregen we een korte workshop voor een korte stage in het buitenland. Daar heb ik mij afgevraagd of ik wel in deze industrie wilde werken. Het is namelijk behoorlijk mensonterend.

Ik besefte mij dat het zo slecht is voor de wereld en kon mij niet voorstellen dat je deze kleding dan met liefde kon dragen. Toen ik over deze shock heen was, ben ik met veel mensen om mij heen gaan praten en heb ik er over nagedacht. Ik besloot om af te studeren op organic cotton. Ik werkte samen met de mode-industrie, mode academie, maar ook metGroene Waar en Co in Amsterdam. Dat waren echt twee totaal verschillende werelden. Ik was de brug daartussen. Je merkte dat het nog niet heel erg leefde. Uiteindelijk heb ik mijn scriptie naar een aantal inkopers gestuurd en ik kreeg een reactie van een internationaal jeansmerk. Die waren best wel sceptisch, terwijl ik dacht als je nu kleine stappen zet dan doe je al hele mooie dingen.  Ik ben daarna verandermanagement gaan studeren aan de VU en daarna is Rethink Rebels geboren.

Wat zijn makkelijke stappen om duurzamer te leven zowel binnen bedrijven als voor het individu?

Als individu vooral ga nadenken over je koopgedrag. Ben je bewust van alles wat je al hebt. Vaak kopen we dubbel en kunnen we eigenlijk met minder. En investeer in kwaliteit en in items die echt bij je passen. En als je dat niet weet investeer dan in een duurzame stylist. Het is een investering maar het is zo fantastisch. Er wordt gekeken naar key elementen die in je kast hangen die je nu niet draagt, maar word je ook geholpen met de juiste basis. Daarnaast zou ik zeggen: ga eens voor tweedehands. Het is niet suf en niet muffig. Ga voor goede basics en ga voor merken die transparant zijn over hun impact. Als je dat  niet weet kijk vooral eens naar When Sara Smiles.

Als bedrijf zou ik vooral investeren in een goede strategie. Waar willen we heen en wat zijn de potentiële risico’s?  Kijk naar een impactvol business model en bedenk wat je wil uitstralen. En ook hier investeer in een expert die je ook weer anders laat kijken naar je eigen bedrijf.  Het geeft je namelijk veel mogelijkheden en inspiratie. En een voor de handliggende tip is: ga voor duurzame materialen. En integreer duurzaamheid ook binnen je bedrijf en ga niet alleen voor economisch  gewin. Ga die supply chain in, ga de audits lezen en ga in gesprek met leveranciers. Vervolgens kun je kijken wat je impact business model is. Wat wil je veranderen en ga daar dan transparant over communiceren.

Wat doet jouw bedrijf precies?

Het is een trainingscentrum waar fashion professionals samen kunnen komen, kunnen sparren, hun issues kunnen voorleggen, het delen van gemaakte fouten en het inspireren en leren van elkaar. We pakken het holistisch aan en zorgen ervoor dat je betere keuzes kunt maken. Ik hoop dat dit gaat leiden tot meer inspirerende sessies en men het als iets positiefs gaat zien om veranderingen door te voeren. En dat je vooral niet alleen staat. Dan kunnen we namelijk impact maken.

Wat zijn duurzame merken voor jou?

Merken die transparant zijn over de dingen die zijn doen. Ik vind Ganni bijvoorbeeld een mooi voorbeeld. Ze zeggen dat ze geen duurzaam merk zijn, maar ze doen wel heel veel op dat gebied en betrekken ook hun community daarbij. Ze werken samen met leveranciers en zijn in alles bezig om bewijsvoering te leveren voor wat zij doen.  Daarnaast vind ik Patagonia, Eileen Fisher en Stella McCartney echt de frontrunners. Niet alleen op het gebied van duurzaamheid, maar juist ook op het gebied van stijl. Dat zie je ook bij Mara Hofmann. Zij snapt het lichaam van de vrouw en wat daar bij past.

Hoe kijk jij aan tegen greenwashing?

Dit is echt heel zorgelijk en zo fout. Je suggereert dat je het goed doet, maar dat doe je in de praktijk niet. Waarom steek je daar zoveel moeite in. Aan het eind kan het je alleen maar heel veel imagoschade opleveren. Consumenten mogen daar echt kritisch op zijn. We nemen vaak dingen aan, wat logisch is. Je moet er ook vanuit kunnen gaan dat wat je koopt goed is. Het zit vooral in het vergroten van kennis en dat je kunt vertrouwen op merken die het wel echt eerlijk doen.  Mijn advies is vooral: win informatie in.

Hoe zie jij de toekomst van duurzame mode?

Ik ben heel optimistisch. We gaan niet meer terug, maar we gaan alleen nog maar vooruit. De impact wordt alleen maar groter. Ik adviseer bedrijven bij het B corp certificaat. Dat moet elke 3 jaar opnieuw getoetst worden en moet de groei zichtbaar zijn. Ik zie veel kansen voor bedrijven op het gebied van innovatie. Toekomstgerichtheid en bewustwording. Binnen de foodsector zie je dit bijvoorbeeld al. Nu is het tijd om de stappen ook te zetten binnen de mode-industrie.